Som ni vet arbetar jag mycket med marknadsföring och sociala medier, speciellt mot företag. Ofta hjälper jag företag att synas och visa sig själva på ett bra sätt. Marknadsföring är viktigt idag och att lägga några procent av sitt omsättning inom detta är nästan vad som krävs för att företag ska finnas i dagens samhälle – och det är det som gör mitt jobb så roligt, för det går ständigt framåt och det finns mycket jobb bakom allt.
Facebook har ju blivit något som alla har idag och ofta brukar jag råda ev kunder och andra att skaffa sig en företagsprofil (om man känner att man har tid/chans/kan, ni förstår) eftersom detta inte brukar vara dåligt. Snarare så visar det sig att de företag som har en Facebook känns mer seriösa och hittas lättare, kontra företag (speciellt som är lite mindre) eftersom kundbasen inte är lika stor.
Men hur gör man en bra företagsprofil på Facebook?
Frågan är svår.. Men det finns såklart knep som kan hjälpa alla, små som stora företag. Ni vill väl alla bli som Marabou, McDonalds, Bubs Hallon laktrisskalle, mm. Om ni inte har koll på dessa profiler, kolla in dem nu!
För att få en härlig profil har jag genomgående mött tre punkter som de stora profilerna jobbar mycket mer. Det handlar om att:
- Skapa mervärde
- Arbeta med inläggen
- Engagera dina följare
Skapa mervärde genom att inte bara visa dina produkter, visa annat också! Arbeta med inläggen och låt det synas att du kan det här med text, bild och form! Och slutligen, engagera dina följare och låt dem vara med, påverka eller få någonting för något de gör (ex tävlingar).